Bloggutmaning: Vad är klockan?

Det är något särskilt med klockor. Eller med tiden. Ibland vill man att tiden ska stanna. Som när man tagit med sig filten till parken, ligger på rygg och följer molnen på himlen ljudlöst förflytta sig från en plats till en annan. Ibland vill man att tiden ska gå snabbt. Som när man väntar på semester.

På sista tiden har jag fått upp ögonen för alla de vackra klockor som kan hittas till en billig peng på loppisar. Här kommer ett par av de klockor jag köpt den senaste tiden. Jag vill samtidigt passa på att utmana er andra retrobloggare att visa era klockor.

Den blå klockan:
Den första klockan hittade jag på en av sommarens första loppisar. Jag blev helt till mig över den blå färgen, det snygga mönstret och det faktum att ingen annan verkade vara intresserad av den. Jag hade grävt fram den ur en låda ett par minuter innan loppisen började och när startskottet för försäljningen gick norpade jag den snabbt. Urverket i plast hade spruckit och nu letar vi på alla loppisar efter ett nytt som passar klockan – inte ett alldeles enkelt uppdrag, har det visat sig. Klockan, med urtavla i keramik, är tillverkad av Junghans.

Junghans

Den svarta klockan:
Den här klockan, med svart urtavla och vita siffror, är snygg i all sin enkelhet. Det är den nyaste klockan i vårt hem och den håller på att bli en riktig favorit. På baksidan satt en liten bit gulnad frystejp där någon, med snirklig handstil och ostadig hand, noterat årtalen 1998, 2005 och 2008. Jag gissar att det är förra ägaren som noggrant plitat ner de årtal då batteriet bytts. Troligtvis åker den här upp i köket inom kort. Klockan är i plast och tillverkad av Junghans.

Junghans astra

Sambons varje-dag-klocka:
Jag vill även passa på att visa sambons varje-dag-klocka, en Seiko Sportsman från -64. Den köptes på auktion för ett par år sedan. Visst är den stilig?

Seiko sportsman

Klockan med den saliga blandningen av mönster och färger:
Den här klockan köpte vi på loppis förrförra helgen. Den köptes i all hast och det var först när jag kom hem som jag tittade på den ordentligt. Och ärligt talat, jag vet inte vad jag tycker om den. Jag som gillar det stilrena stör mig på att man inte kunnat välja ett mönster, utan fått för sig att blanda två (både randigt och ”labyrint”-mönstrat). Jag kan inte heller bestämma mig för vad jag tycker om färgerna. Däremot gillar jag (typsnittsnörd som jag är) siffrornas form. Eftersom klockan tickade på utan problem hängdes den upp på köksväggen, frågan är om den hänger där särskilt länge till…

Klocka, Electric

Vilka klockor har ni hemma?

Andra bloggare som hängt på utmaningen:

Porslin och nostalgi
Den lilla dockan
form55
LoppisListan
Hejaida

En tanke på “Bloggutmaning: Vad är klockan?

Lämna en kommentar