Gul lotus

Det började för några månader sedan. Av någon anledning – jag vet inte vilken – hade jag fått för mig att jag skulle börja samla på kaffekoppar. Kanske var det samlargenen inom mig som kände sig försummad, jag har ju aldrig riktigt samlat på något förutom suddgummi, frimärken, kapsyler och andra småsaker man som barn tyckte var spännande. Så nu var det alltså dags, nu skulle jag börja samla! Samlingen har vuxit sakta men säkert och för någon vecka sedan hade jag så många kaffekoppar att jag kunde bjuda kaffe i dem på min födelsedagsfest. För mina kaffekoppar är inte bara dammsamlande prydnader i hyllan – de är även bruksföremål som ska användas till det som de är tänkta för – att dricka kaffe i!


Min första kaffekopp köpte jag på en loppmarknad strax utanför Stockholm. Jag blev omedelbart förtjust i den – så pass mycket att jag helt missade att fatet var skevt. Den heter Gul Lotus och tillverkades av Gustavsberg mellan åren 1958-70. Dekoren är ritad av Bibi Breger. Den finns även i en variant med helgrå dekor, Grå Lotus.

Klicka er gärna in på den svenska bloggen Collectio eller den amerikanska bloggen The Collecting Gene för att läsa mer om samlande i alla dess former. Fascinerande, eller hur?

2 thoughts on “Gul lotus

  1. Hittade din blogg just idag, när jag googlade på gul Lotus från Gustavsberg. Mycket fint att läsa om. Jag hittade bilder på gul Lotus för några dagar se´n och fick för mig att det är en bra påskservis…
    Förstår när jag läser din blogg att du är mycket på loppisar. Jag bor i nordvästra Skåne utanför Helsingborg och har kollat det mesta här i krokarna. Har du tips på bra ställen att leta fynd på, kanske gul Lotus?
    Skulle bli glad om du vill svara mig.
    Tack på förhand!
    Glad Påsk önskar Ingela

    • Hej Ingela!

      Gula lotus är en jättefin kaffekopp, den passar säkert alldeles utmärkt till påsk, eller till midsommar, födelsedagsfesten, eftermiddagsfikan på balkongen… Fina kaffekoppar ska man använda varje dag!

      Det blir en hel del loppisar för mig, speciellt nu under våren och sommaren, men de flesta är inte i Lundatrakten utan på Österlen. Varje idrottsförening har en sommarloppis och de är rena guldgruvan för sådana som dig och mig… 🙂 Jag tog mig i kragen häromdagen och började sätta samman en lista över vårens och sommarens loppisar. Kika på sidan ”Loppisar på g”. Om du inte vill ta dig hela vägen till Österlen kan du åka till Stångby loppis nästa helg, jag var där i fjol och fyndade hur mycket som helst.

      Hoppas att du hittar fler gula lotusar!

Kommentera

