Amanita

Jag älskar loppisar. Jag kan gå runt i timmar. Jag handlar ofta småsaker – en gaffel här, ett glas där… Men de riktiga fynden får oftast loppisexperterna, långt innan jag ens hunnit se dem. Loppisexperterna har en tydlig strategi som alltid lyckas. De vet var de ska börja, hur de ska pruta och de har hökögon som snabbt sorterar bort skräpet. Och framförallt: de har galet vassa armbågar och de vet hur de ska användas.

Någon gång då och då kan jag också göra ett fynd. Då är jag glad en hel vecka efteråt. Så ni kan bara tänka er hur glad jag var när jag för ett tag sedan kom hem från en loppis med en hel kartong full med fynd. I kartongen fanns bland annat en sliten, men väldigt fin gammal plåtburk från Svea chokladfabrik, en ugnsfast form från Upsala-Ekeby, ett helt gäng tallrikar av udda modeller och sist med inte minst en hel Amanita-kaffeservis från Gefle.

Lite kort om Amanita: Bakom dekoren står Helmer Ringström. Den tillverkades av Gefle porslinsfabrik under åren 1949-1957 och finns i färgerna röd, blå, gul och grön. Visste ni förresten att amanita muscaria betyder röd flygsvamp på latin?

2 thoughts on “Amanita

  1. Pingback: PLAZA Interiör | Inredning, Design, Hem, Kök, & Bad | Jag anar ett mönster...

Kommentera

