Påskpynt

Ni som följt min blogg ett tag vet att jag är lite extra förtjust i gamla grejor. Jag gillar de skarpa färgerna och jag gillar tanken på att återanvända. I första hand för att jag tycker om att drömma om vad just den här kaffekoppen, vasen eller diverse grejen har varit med om förut, men också (såklart) för att det är ett schysst sätt att spara på våra naturresurser.

För några veckor sedan var jag på loppis i Öja utanför Ystad. Nära inpå påsken som det är hade loppisarbetarna samlat ihop både det ena och andra som har med påsken att göra. Mitt i högen av porslinskycklingar och hemmagjorda påskkärringar låg det en trelitersplastpåse fullproppad med färgglada fjädrar och diverse påskpynt. ”En tia och den är din” sa försäljaren innan jag ens bestämt mig för om jag var intresserad. En tia hit eller dit, tänkte jag, och tog påsen med mig hem.

När jag sorterat bort fjädrar och annat smått jag inte ville ha, återstod ett tjugotal små figurer och ägg i trä. Efter lite kärlek, ombonad och i vissa fall nya snören hänger de nu i vårt påskris. De är så söta att jag tror jag dör.

Glad påsk!

One thought on “Påskpynt

  1. Pingback: Charmiga träfigurer till jul | Fina fyndet

Kommentera

