Turtur

Berså, Eva, Adam, Salix och Turtur – det är några av de populära serviserna från 60- och 70-talet som numera nyproduceras och säljs i butik till hutlöst dyra priser. Jag har länge varit tveksam till nyproduktionen. Å ena sidan tycker jag att det är tråkigt att de produceras på nytt, en del av charmen med de här gamla serviserna är ju att de finns i en begränsad upplaga. Å andra sidan tycker jag att alla som vill ska ha möjlighet att förgylla sin frukost eller kaffestund med en alldeles egen favoritkopp. Och om det nu är så att nyproduktionen kan göra detta, då säger jag: producera på!

För ett tag sedan var vi i Gustavsberg i Stockholm. Vi besökte bland annat Gustavsbergs porslinsmuseum och tittade på serviser, krukor, vaser och annat från Gustavsbergs porslinsfabriks 170-åriga verksamhet. Det tillverkas fortfarande porslin i Gustavsberg, bland annat nyproduktionen av de serviser jag tidigare nämnde. Och om man, som jag, tycker att 600-700 kronor är lite saftigt för en nyproducerad kopp kan man hitta nästintill perfekta koppar i Gustavsbergs andrasorteringsbutik. Jag kunde såklart inte stå emot, utan lämnade Gustavsberg med den nyproducerade tekoppen turtur. Dekoren, turturduvorna, är ritad av Stig Lindberg och tillverkades under åren 1972-74.

Idag blev det varm choklad i tekoppen. Gott!

Kommentera

