Hejdå, Rotunda och NN!

Idag är det dags att skiljas från två av mina kaffekoppar. Innan jag skickar dem till en ny ägare, vars samling de förhoppningsvis passar bättre in i, vill jag visa upp dem här. Det är inte utan visst vemod jag skiljs från dem.

Den översta kaffekoppen kommer från Upsala-Ekeby. Stämpeln på fatet avslöjar att koppen tillverkades någon gång mellan 1961-1971 och enligt den matnyttiga bloggen Femtiotalsjakten är koppen av modell 498 och formgiven av Arthur Percy. Tyvärr vet jag inte så mycket mer om den här koppen (därav den fyndiga rubriken NN). Allt jag vet är att det står 1013-16 8 på tefatets undersida. Om det är någon som vet, berätta gärna för mig!

Nästa kaffekopp kommer från Rörstrand och heter Rotunda. Den här har jag extra svårt att skiljas ifrån (och ångrar nästan att jag sålt). Men, det är hälsosamt att kunna skiljas från saker man inte behöver, eller hur? Rotunda tillverkades under 60-talet. Ordet rotunda kommer från det latinska ordet rotundus och betyder just rund. Dekoren är troligtvis gjord av någon av de många arbetarna på Rörstrand som aldrig fick sina namn upptagna i en servisförteckning (källa: Svenska serviser 1950-1975).

Kommentera

