Taffel

Det var på en av de många loppisarna i somras som jag hittade den första skålen. Då tyckte jag inte att den var speciellt fin, men för en tia fick den följa med hem. Jag ställde den tillsammans med de andra tveksamma köpen. Tiden gick. Då och då, när jag hade ett ärende i bokhyllan, sneglade jag på skålen. Och visst blev den finare och finare för varje gång… Till sist flyttade jag in den i köket – den var ju så fin att den skulle användas! Innan jag visste ordet av hade jag en kaffekanna, två såskannor, ett par assietter… Nu vill jag ha hela servisen!

Servisen, som heter Taffel, kommer från Rörstrand och formgavs av Olle Alberius. Jag är osäker på vilket år den kom, men i slutet av 60-talet eller i början av 70-talet är en kvalificerad gissning.

Så vad är det som gör att jag gillar Taffel? Mycket! Jag gillar färgerna, hur de kompletterar varandra och hur de används för att markera olika delar av porslinet. Jag gillar formerna, speciellt kannornas opraktiskt stora handtag och de häftiga locken som leder mina tankar till påfåglar. Och så gillar jag det svaga fiskfjällsmönstret.

Stapelbara kaffekoppar, med en skåra i foten så att vattnet lätt rinner undan i diskmaskinen. Praktiskt!

Det var med en av dessa sockerskålar som allting började.

Mer om Olle Alberius hittar du på www.lexikonettamanda.se

PS! Du som har delar av Taffelservisen som du kan tänka dig att sälja, här har du en som kan tänka sig att köpa! 😉

9 thoughts on “Taffel

  1. Hej,

    Den tillverkades 1971-1981, bör ha varit bland det sista som Alberius formgav för Rörstrand med tanke på att han slutade där 1971. Ska lägga ut lite assietter och tekoppar på tradera till helgen om du är intresserad.

    Mvh Fredrik

  2. Pingback: Två saker som är värda mer om två år | Fina fyndet

  3. Hittade just din blogg och har manglat mig igenom sida efter sida med dina fina fynd och vackra bilder!
    För mig började det med Formas sockerskål och har nu utökats med både assietter, djuptallrikar, kaffekanna och den stora gratängformen.
    Måste dock erkänna att Taffel är snyggare eftersom jag älskar grönt men mycket mer sällsynt på loppisar, och precis som dig är jag svag för det stansade cirkelmönstret.
    Lycka till i ditt samlande!

  4. Jag har ett tiotal assietter ”Taffel” i jättefint skick. Kan tänka mig att byta mot något annat fint.. Jag samlar på ”Maria” från Gefle t.ex… Något du har?

  5. Hej , vad kul att se din taffelsamling. Jag googlade efter taffel för jag har 6 st av de som du kallar sockerskålar. Jag fyndade de på en loppis och har trott att de är små dessertskålar. Jag har gjort äpplepaj bl a i dom 🙂

Kommentera

