På-köpet-fyndet: Pampig kruka från Gefle

För en gångs skull var det inte jag, utan sambon, som fyndade på auktion. Han har nämligen en förkärlek till snapsflaskor och hittade en sådan i en av de många alltiallo-lådor som bjöds ut till försäljning. Med snapsflaskan kom en hel massa annat, bland annat ett par vaser, lergökar och blomfat som kommer att skickas direkt till närmsta loppis. Det enda som egentligen fanns kvar efter vår hårda gallring av lådans innehåll var en pampig kruka från Gefle. Stämpeln i botten på krukan avslöjar att den gjordes någon gång mellan 1925 och 1939. Visst är den speciell?

Jag vet inte så mycket om krukan, men kan det vara så att det är en grön variant av de här vita krukorna som jag hittade i den fina bloggen Retrolyckan? Hos oss kommer krukan inte att få den kärlek som den förtjänar, så den finns redan på Tradera i jakt efter ett nytt hem.

9 thoughts on “På-köpet-fyndet: Pampig kruka från Gefle

  1. Jag tror nog att det är samma krukmodell, det borde finnas en godsmärkning under krukan, en bokstav eller två och kanske en siffra (storleken). Den dekoren har garanterat också ett namn, ska leta lite i Gefle-böckerna så kan svara på det med.

    • Jadå, det finns en märkning, lade precis till en bild på krukans botten. Det skulle kunna stå 1 U, eller något liknande. Tack för hjälpen, alltid kul att få veta mer om sina köp (eller i detta fall: sambons ”på köpet-fynd”) 🙂

      • Då är detta kruka U av Arthur Percy, tillverkades 1929-57, troligen för -39 med tanke på stämpeln. Kurkan finns i fyra strolekar, 13, 15, 17 och 18 cm. Riktigt snygg!

  2. Hejsan! Retrolyckan här 😉
    Först tack för din fina kommentar om min blogg.
    Sen…det jär bör absolut vara en likadan som de jag visat på min blogg.
    Jag har nämligen en grön också. Dock är den mer jämnt grön utan de mörkare partierna.
    Men lika i formen, det är de.

    TACK Benny för informationen. Nu vet jag säkert om upphovsmannen och att de finns i fler storlekar än de jag har.

  3. Jag måste bara lämna en kommentar från min make också:
    Jag ropade in en av de vita på auktion.
    Blev lite hånad för de tänkte lägga undan den utan att ropa ut den. ”för den var väl inget att ha”….men vi fick den när jag lade ett bud på några tior.
    Det är sannerligen kul med loppisar och auktioner…

  4. Hej!
    Kan någon hjälpa mig. Jag har 5 små söta krukor som jag tror är gefle (stämpeln är tyvärr bortskavd) Dom är godsmärkta med vad som ser utt att vara 1 AC. Är det någon som vet vem som kan ha formgivit dem?

    Mvh,
    Johanna

Kommentera

