Man kan inte tycka om allt…

Visst är det intressant med smak? Det jag tycker är fint, kanske du tycker är fult. Det jag tycker passar ihop, tycker du är en mismatch. Det jag rynkar näsan åt, betalar du gladeligen flera tusenlappar för på auktion. Det som i dina ögon är gammalt och nött, tycker jag är charmigt. Det du skänker till loppis, det köper jag. Visst är det bra?

Jag tycker mig kunna se det fina och charmen i det mesta porslin och glas som jag stöter på. Även om färgen är tråkig kan kaffekoppens modell vara fin och även om mönstret är galet kan det vara så galet att det blir snyggt ändå. Det är inte ofta som jag faktiskt hittar porslin och glas som jag faktiskt ogillar. Än mer sällan hamnar det hemma hos mig… Så döm av min förvåning när jag kom hem från dagens auktion med den här servisen:

8 mattallrikar, 6 djupa tallrikar och 6 skålar. Den är i glas, den är brun och den är skrovlig. Servisen ingick i en fyndlåda som jag ropade hem osedd, på vinst och förlust, för 100 kronor. Merparten av grejorna, bland annat den här servisen, kommer inte att lämna lådan utan så snart som möjligt lämnas till närmaste loppis.

En gång i tiden har någon köpt den här servisen sprillans ny. De har tyckt om den – kanske har de till och med använt den till fint? Förhoppningsvis kan någon annan hitta den på en loppis om ett par månader och tycka precis lika mycket om den som dess första ägare. Det hoppas jag på.

3 thoughts on “Man kan inte tycka om allt…

  1. Hej! Har du gjort dig av med servisen? Jag samlar på den och köper rubbet jättegärna av dig annars =) Hälsningar Jeanette

    • Den skänktes till Erikshjälpen i Åkarp i förra veckan. Om du bor i närheten kanske du kan köra dit och fynda den. Vet du något om servisen? Glasbruk osv?

Kommentera

