Reffla

I en av fyndlådorna på senaste auktionen hittade jag sex gröna skålar. När de låg i lådan kom de inte till sin rätt. Men så packade jag upp dem, diskade dem och bestämde mig för att de ändå var rätt snygga. Kanske till grönsaker eller frukt? Så de åkte in i köksskåpet.

Så idag, när jag planlöst surfade runt bland de bloggar jag följer, såg jag en länk till en blogg med det lite annorlunda namnet Jag är en farbror nu. En blogg med ett sådant fint namn kan jag ju inte ignorera, så jag klickade mig dit. Och vad hittar jag i det senaste inlägget om inte mina gröna skålar! Eller ja, om vi ska vara helt korrekta så var det en vas i klarglas, men det påminde så starkt om mina gröna skålar att jag genast gick ut i köket och hämtade en för att bekräfta identifieringen.

Så, låt mig nu presentera mina sex gröna skålar. Serien heter Reffla och är formgiven av Arthur Percy i början av 50-talet. De tillverkades av Gullaskruf.

De där två fyndlådorna som jag ropade hem för totalt 200 kronor visade sig innehåll mycket fina saker…

One thought on “Reffla

Kommentera

