Cathrineholms ”sensasjonskasserollen”

När jag slog mig ner framför datorn hade jag en sak i tankarna: jag skulle lägga ut den här grytan på Tradera. Nu är jag osäker… Men låt mig börja från början.

Cathrineholm kastrull

I mitt förra inlägg berättade jag att sambon och jag tog en tur till Köpenhamn och en av Nordens största loppisar i påskas. Där fick vi se en hel del gamla saker som var nya för oss. Vid ett av de första borden vi kom till stod det en gryta lik den på bilden ovanför. Jag petade på min sambo för att få hans uppmärksamhet, pekade på grytan och utbrast: ”Men titta så ful! Varför har de satt en sådan ful ring runt hela grytan?”. Vi gick vidare. På nästa bord fanns det en liknande gryta, fast i en annan färg, och på nästa bord, och nästa bord… För varje gryta jag såg blev mönstret och färgerna lite snyggare och när det var dags att lämna loppisen hade ett litet tycke uppstått.

Dagen efter Köpenhamnsturen var det loppis på Österlen. Och vad hittar jag där, allra längst ner i en låda, om inte en gryta i samma mönster och form som de jag hade sett i Köpenhamn? Jag fick köpa den för ett spottstyver jämfört med vad de kostade på loppisen i Köpenhamn.

Grytan visade sig vara norsk och komma från Cathrineholm. Om jag förstått det rätt kallas grytan för ”Sensasjonskasserollen”, typ sensationskastrullen, eftersom den kunde användas till så många olika saker: till en vanlig gryta, stekgryta, gratängform, kakform osv. Kastrullen lanserades 1962 av den norske formgivaren Grete Prytz Kittelsen och dekorerades 1965 med Lotusmönstret.

Om ni vill se fler former, färger osv kan ni kika på den här Flickr-gruppen som jag hittade till via den fina bloggen Skynda fynda.

Jag hade tänkt sälja den, men den växer hela tiden i mina ögon… Den blir liksom bara snyggare och snyggare. Jag får nog ta en extra funderare på om den ska gå till en ny ägare eller om den ska få bo kvar hemma hos oss.

4 thoughts on “Cathrineholms ”sensasjonskasserollen”

  1. Fin fin gryta! Har en likadan hemma fast i senapsgult istället för blått. Jag är mycket nöjd med den! Skulle du välja att bli av med den är jag intresserad! Kanske jag har något du vill byta bort den med?

    • Jag tog den med till en bakluckeloppis strax efter att jag köpt den, och den drog verkligen folk till vårt bord. Men när det väl kom till kritan kunde jag inte sälja den. Idag är jag glad att jag inte gjorde det. Nu står den här hemma och piggar upp och det kommer den att göra ett bra tag till.

Kommentera

