Hjördis Oldfors finfina fat

Jag vill passa på att visa ett av mina bästa loppisfynd under 2011, nämligen ett stort fat från Upsala-Ekeby. Det är formgivit av Hjördis Oldfors på mitten av 50-talet. Ett par smårepor, men vad kan man vänta sig av ett 60 år gammalt fat? Jag hoppas att det blivit använt som bara den, för det här fatet är för snyggt för att gömmas i ett skåp.

Fat, Hjördis Oldsfors

Hos oss fungerar fatet som fruktfat (men helst med så lite frukt som möjligt så att man ser det snygga mönstret)! Jag hittade det nedstoppat i en låda på en julloppis i slutet av 2011. I samma låda hittade jag de här fina faten från Rörstrand, formgivna av Marianne Westman. Som vanligt fick jag ge ett par tior – prisvärt!

Mer ur samma serie:
Ljusstake, bonbonjär och vas från Upsala-Ekeby-samlarna

Krus och vaser från Porslinsbloggen

Kommentera

