”Blev det någon kaffekanna?”

Det är utan tvekan den vanligaste frågan jag och min sambo får efter en loppis. Frågan är befogad för svaret är nästan alltid ja. Jag vet inte vad, men det är något med de snyggt glänsande kannorna som går hem hos oss. Att de oftast kostar en tia, max en tjuga, gör ju inte saken sämre.

Just den här kannan, Christina från Nils Johans Hollywoodserie, har vi fyra stycken av. Hos Fynddagboken kan man läsa om kaffekannan Christina i ett klipp från IKEA-katalogen “Hem Service” från 1964. Där står det bland annat:

Den eleganta formgivningen tillsammans med den höga finishen gör Christina till idealkannan för såväl servering som till kokning och bryggning”.

Urtjusig, tycker jag.

3 thoughts on “”Blev det någon kaffekanna?”

    • Vi sålde två av dem på en loppis i somras, och de två vi har kvar är inte till försäljning. Men både jag och sambon springer på den här kannan på loppisar med jämna mellanrum, jag hör av mig om jag hittar en till.

Kommentera

