Vackra Ceylon

Mitt i bråtet på söndagens loppis stod de här tekopparna och väntade på mig. Jag prutade hejvilt och skämdes inte för fem öre när jag till sist bytte dem mot en tia. Kopparna kommer från Gustavsberg och heter Ceylon, de tillverkades år 1951 och formgavs av Stig Lindberg. När jag surfade runt för att ta reda på mer om Ceylon och titta på andra delar i servisen, snubblade jag in på form 55:s sida om Gustavsbergs Colorado. Där presenterades servisen Pastella som tydligen är en vidareutveckling av servisen Ceylon. Intressant!

Visst är de vackra med sina runda, mjuka former och pastellgula färg?

One thought on “Vackra Ceylon

  1. Pingback: Ljusblå finkoppar från Gustavsberg | Fina fyndet

Kommentera

