Grönt är skönt

Idag tog jag för ovanlighetens skull en loppistur på lunchen, närmare bestämt till Öppna hjärtat i Malmö, och jag gjorde ovanligt många fynd. Det är så klart inte lika billigt som det är på en ”riktig” loppis, men heller inte så dyrt som det är i en antikaffär. Det är lagom, helt enkelt. Hem kom jag bland annat med fem gröna assietter från Gefle, här dukade tillsammans med Rörstrands Anette. Men det var inte helt självklart att de skulle få följa med hem…

På första rundan runt butiken ratade jag dem. De är lite för grova, lite för… gröna. Men på andra rundan, när jag kom tillbaka till dem, kunde jag inte låta dem stå. Jag var tvungen att ta hem dem och uppleva dem en liten stund till. Och jag ångrar inte beslutet, för visst är de snygga i dukningen?

Assietterna är som sagt från Gefle och formgivna av Arthur Percy. Stämpeln är lite svårtydd, men jag gissar att det är stämpeln som användes mellan åren 1925-1939. Förutom dessa gröna, så har jag sett dem i matt svart glasyr (till exempel hos Skynda fynda). För övrigt får assietterna mig att tänka på den kruka som sambon fick i en låda på auktion i början av året – pampig som få!

Nu ska jag ut och njuta av solen i skuggan, med en nygrillad hamburgare i handen och hitta känslan av att semestern närmar sig.

Kommentera

