Jakten på en smörask

Jag har länge varit på jakt efter en smörask. Inte en sådan som man sätter ner ett helt paket bregott i, utan en sådan som man kan ha det där smöret som man steker och bakar i. Jag har inte speciellt stora krav på en smörask mer än att den ska vara funktionell. Om den sen är i glas eller porslin, ny eller gammal… Ja, det spelar faktiskt ingen roll. Men att hitta en smörask visade sig vara enklare sagt än gjort, smöraskar är helt enkelt inte på modet.

Så ni kan nog ana hur glad jag blev när jag hittade den här smörasken på en loppis tidigare i sommar:

Den hade blivit utsorterad och stod på finbordet (ni vet det där bordet där de har satt allt det där som de tror att de kan ta lite extra betalt för men som ingen köper eftersom priserna är alldeles för höga). På prislappen stod det 40 kronor och det var inte förhandlingsbart. 40 kronor är dyrt i förhållande till vad jag är van vid (det är ju nästan halva min loppisbudget!), men smörasken var alldeles för fin för att inte köpas.

Det roliga i historien? Jag har inte börjat använda den än, för det är den nästan för fin för…

PS! Om jag hade fått välja helt fritt bland alla smöraskar som finns, så skulle jag utan tvekan valt smörasken från Arabias serie Emilia. Den är fin, men alldeles för dyr. Någon gång ska jag unna mig den.

2 thoughts on “Jakten på en smörask

Kommentera

