Olle Alberius och jag

Det var ett par år sedan jag fick upp ögonen för Olle Alberius formgivning. Jag hittade en sockerskål till servisen Taffel som han formgav för Rörstrand. Det var inte kärlek vid första ögonkastet, men servisen växte på mig och idag gillar jag den skarpt. Det är till och med den enda servis jag aktivt letar efter fler delar till. Under de gångna årens alla loppisrundor har jag hittat flera verk signerade Olle Alberius, bland annat ett fat som jag ska visa så småningom. Men den här tändaren, även den formgiven av Alberius för Rörstrand, är inte ett loppisfynd. Denna kommer från en av sambons släktingar och den har han haft så länge som vi känt varandra.

Egentligen är den alldeles för stor och klumpig för att vara praktisk. Den är dessutom lite för murrig i färgen. Men den har ändå en given plats hos oss.

Kommentera

