Det gröna bruksglaset

På en loppis för ett par veckor sedan fick jag en ordentlig tillsägning efter att jag och en annan loppisbesökare hade helt olika syn på hur man budar på en loppmarknad.

Det här hände:

Det var fem minuter kvar tills försäljningen skulle dra igång. Vid ett av borden hittade jag något jag tittat på länge och bestämde mig snabbt för att jag utan problem skulle kunna ge 200-300 kronor för rubbet. Tyvärr var jag inte ensam om att gilla grejorna – damen bredvid mig hade redan lagt ett bud. Jag är van vid att man budar mot varandra när startskottet för försäljningen går, så jag väntade. När startskottet gick sträckte damen fram pengarna till försäljaren. ”Vänta lite”, sa jag, ”jag vill också vara med och bjuda. Jag ger 150 kronor”.

Försäljaren hann inte så mycket som att blinka innan damen vände sig mot mig och fräste att jag borde ha budat innan startskottet gick istället för att ”bara stå där”. Jag svarade henne att man kan buda när försäljningen påbörjas, så har det i alla fall varit på alla andra loppisar jag varit på. Försäljaren visste inte vad han skulle göra, men sa efter ett tag till damen att hon fick det för 120 kronor. Jag gick ledsen därifrån, inte för att jag inte fick köpa grejorna, utan för att någon utan som helst anledning hade skällt på mig. Varför har stämningen på loppisar blivit så hård?

Vad det var vi budade på? Ett tiotal delar (några kannor och några skålar med lock) från serien Kylex, tillverkade av Gullaskruf.

Jag fick inga Kylex då, men efter dagens besök hos en av Lunds antikhandlare har jag äntligen blivit med en kanna. Denna gång utan tillsägning eller utskällning. Jag gav en tjuga. Kannan ska egentligen ha ett lock, men jag tycker att den är snyggare utan. Den finns i fyra storlekar och jag läste någonstans att de innehåller 15, 30, 60 respektive 130 cl. Min kanna är den näst största, dvs. 60 cl. Nästa mål är att hitta burkarna med lock – de är urtjusiga!

Kommentera

