Blåbär för 8 kronor

Sambon och jag tog bilen och körde en runda. Skåne-Halland-Småland-Blekinge-Skåne. Vi stannade på alla loppisar vi hittade och på en av dem hittade jag äntligen en Blåbär! Som jag letat efter den här koppen! Och bäst av allt? Den var löjligt billig. Koppen stod i ena delen av loppislokalen och var märkt 3 kronor. Tefaten stod tillsammans med de lite finare grejorna i en annan del av lokalen och var märkta 10 kronor styck. Jag tog koppen och faten och gick fram till försäljaren. ”Jag vet inte om jag ska ha alla faten”, sa jag, ”vad ska du ha för bara ett?”. Hon svarade snabbt att jag fick dem för fem kronor styck. Jag gillar när försäljarna prutar med sig själv.

Koppen heter Blåbär och är tillverkad av Karlskrona. Dekor av Barbro Löfgren-Örtendahl. Jag vet inte vilket årtal den tillverkades men koppen är märkt Upsala-Ekeby Karlskrona så det var efter att Karlskrona Porslinsfabrik köptes av Upsala-Ekeby (år 1942) och innan Karlskronafabriken lades ner (år 1967).

Är det någon som har en kopp (jag gissar att det är en tekopp jag köpt) och behöver fat? Säg till så ordnar vi det!

Kommentera

