Den gröna pärlan

Jag gillar grönt. Grönt glas. Grönt porslin. Grön textil. Därför var det rätt naturligt att den här lilla ljuslyktan skulle få följa med mig hem.

Ljuslyktan heter Pärlan. Den är formgiven av Monica Bratt och tillverkad av Reijmyre. Pärlan gjordes i många olika färger och former, men så mycket mer om den vet jag inte.

Om man, som vi, bor i en trea måste man välja med omsorg vad som ska få stanna i lägenheten och vad som måste gå vidare till någon annan. Den här söta lilla ljuslyktan kommer tyvärr att få gå det senare ödet till mötes. Men först ska jag njuta av den ett litet tag…

4 thoughts on “Den gröna pärlan

  1. Du får gärna tänka på mig om du ser några Pärlan ljuslyktor ute på loppisar och så.
    Om du inte själv vill ha dem alltså:) Har några stycken , men vill gärna ha fler i olika färger. Har även några Solöga lyktor och en hel del Kivi från Iittala.
    Hittar du sådana får du också gärna tänka på mig.
    Finns det något speciellt du samlar på och som du vill att jag ska hålla utkik efter här i Jönköpingstrakten?

    • Det ska jag göra! Jag samlar på allt och inget, det jag trillar över en dag och helt enkelt gillar. Egentligen är det bara en enda servis jag verkligen samlar på och det är Rörstrands Taffel. Varför vet jag inte, det bara blev så… 🙂

      • Är det några speciella delar som du saknar av Taffel? Dyker på dem lite då och då och skulle kunna fixa lite delar åt dig om jag skulle hitta?
        Man kan ju hjälpa varandra att fynda!
        Själv så samlar vi på Forma av samma härliga Alberius. Precis som din fast våran är brun i dekoren.
        Vi har den som vardagsservis och har köpt på oss mängder av delar. Massa uppläggningsfat och sådana delar också. Fick ett mycket bra pris på en nästan komplett servis i en antikhandel för flera år sedan och har sedan fortsatt att köpa på oss.
        Lite roligt för oss att ha Alberius eftersom han kommer härifrån Jönköping.

  2. Jag har lite av varje av Taffel. Skålar, assietter, kaffekoppar, tekoppar, kaffekanna, tekanna, ett par uppläggningsfat osv. Senast idag hittade jag en tekopp. Om du någon gång springer på ett uppläggningsfat, en såsskål eller något liknande till en billig peng så är jag definitivt intresserad!

Kommentera

