Lampfot från Syco

Sakta men säkert breddas mitt samlande. Det har gått från kaffekoppar till assietter, bestick och kaffekannor. På sista tiden har jag hittat en hel del sockerskålar och gräddkannor, och nu är det tydligen dags för lampfötter. Det har blivit så många som tre lampfötter den senaste månaden och här har vi det senaste inköpet: en lampfot från Syco.

Enligt signaturer.se startades Syco i Strömstad år 1945 och gick i konkurs 1961. Därefter köptes konkursboet upp och driften fortsatte under namnet Nya Syco fram till år 1969. Flera formgivare var aktiva i Syco, bland annat min favorit Olle Alberius. Den här fina lampfoten blev vår för 15 kronor.

4 thoughts on “Lampfot från Syco

  1. Jättefin! Och till det priset!
    Syco:s saker känns ibland lite underskattade,,,jag gillar dock mycket ur deras digra produktion. Spännande att se vilken skärm som du kommer att välja till lampfoten,,, 😉

    • Jag har inte sett så mycket från Syco (förutom tvålkopparna som jag ser lite överallt), men jag gillade verkligen den här lampfoten! Jag klurar på vilken skärm jag ska ha till, det får bli en ny bild när skärm är inköpt.

  2. Jattefin lampfot! Jag ar sjalv pa jakt efter nagot liknande, men ar liksom du undrande over vilken skarm som passar till. Har du hittat nagon annu?

Kommentera

