Taffel-följetongen: Äntligen en kaffekanna!

Häromdagen fick jag en fråga här på bloggen, Jesper som har Designbloggen Jönköping undrade vad jag samlar på. Han anade nog inte att en så enkel fråga skulle skapa så mycket huvudbry hos mig. Jag började fundera på det här med att samla. Jag följer ju en hel del bloggar och ser att man emellanåt visar upp stora samlingar av till exempel en viss modell på vas, eller kanske olika dekorer av en viss formgivare. Samlingarna visar på ett stort mått målmedvetenhet och imponerar verkligen på mig. Mitt eget samlade, ja, det är inte lika fokuserat…

Jag samlar på färger och former, på snygg design och vackra mönster. Ofta är det svenskt, men det kan också vara norskt, finskt eller danskt. Jag har hellre många olika delar än flera som är lika. Kanske är det för att jag bor i en trea och har begränsat med plats, kanske är det för att jag lätt blir mätt på för mycket av det goda.

Så, efter att ha funderat ett par dagar så kom jag fram till svaret. Jag samlar på tre saker: Vicke Lindstrands glas Sickan, de ”vanliga” besticken svensk spets från Gense och Olle Alberius Taffel. Varken mer eller mindre. Ni anar inte hur skönt det känns att ha fått det här uträtt i mitt huvud! På tal om Taffel, titta här vad som kom i brevlådan idag:

En kaffekanna från Rörstrands Taffel! Åh, dessa underbara former…

2 thoughts on “Taffel-följetongen: Äntligen en kaffekanna!

    • Jag har också tekannan i min samling. Just nu används den inte utan står på finaste platsen i bokhyllan. Även om jag gillar de lite speciella formerna på alla Taffel-delar så är tekannan utan tvekan min favorit.

Kommentera

