Ett stort utbud, men oj så dyrt!

Idag sitter jag på ett hotellrum i Stockholm. Regnet öser ner utanför. Det är Tjejmilen idag, men det är inte därför jag är i Stockholm. Det är första gången på fyra år som jag inte är med och springer, men det gör inte så mycket, jag fick min årliga dos av regn och halvdåligt väder under mitt maraton i juni. Nej, idag ska jag på kryssning. Egentligen är det lite märkligt att jag, som vanligtvis försöker hålla mig borta från hav, båtar och trånga utrymmen ska ge mig ut på kryssning.

Igår hade jag en ledig dag och passade på att göra Stockholm. Jag flängde fram och tillbaka för att besöka så många second hand som möjligt. Det blev totalt sex stopp, fyra olika Myrorna-butiker, Emmaus och Frälsningsarmén. Jag insåg efter ett tag att ni som jagar retroprylar i Stockholm har ett annat problem än mig som jagar motsvarande i Malmö, Lund och på Österlen. I Stockholm finns det ett ordentligt utbud, men det är dyrt. I mina trakter finns det ett mycket mer begränsat utbud, men till en mycket billigare peng. Trots de höga priserna (jag menar, 45 kronor för en liten skål i pressglas!), fick jag med mig två fulla kassar till hotellrummet. Det blev bland annat sex coupeskålar, två gröna småskålar ur serien Ring från Gullaskruf och ytterligare tre äggkoppar i den här modellen från Gefle. Jag visar upp det så snart jag återförenats med min kamera.

Nu är det dags att packa. Hur i hela friden ska jag få med mig alla grejor? Resväskan var ju full redan på vägen hit…

Kommentera

