Nu ser jag äggkoppar överallt

För ett par veckor sedan hittade jag två äggkoppar från Ekeby i min lokala antikbutik. Det var ett tveksamt köp redan från början, varken sambon eller jag äter kokta ägg i äggkopp. Jag bestämde mig snabbt för att de skulle säljas vidare. I förra veckan, när jag irrade runt i Stockholms många second hand-butiker, sprang jag på ytterligare tre äggkoppar. Två vita och en gul. De är ju bara för söta, tänkte jag, och köpte. När jag kom hem ställde sambon den berättigade frågan: jag trodde att du skulle sälja dem, inte köpa fler? Jo, jag ska sälja dem, jag kunde bara inte låta bli att köpa för att se allihop tillsammans.

Även om äggkopparna är lika till formen så finns det ett par saker som skiljer dem åt. Den blå och den gröna är en aning tjockare i keramiken och mattare i glasyren. Den blå är dessutom märkt Ekeby, medan de vita och den gula är märkta UE.

Kommentera

