Mattsvart och blankt blått från Gefle

Idag samlade vi ihop en trave böcker och en låda glas och porslin som vi inte längre vill ha och tog en tur till en av Lunds second hand. Men det är ju som det är, det är omöjligt att åka till en second hand utan att titta i butiken. Det slutade med att vi köpte två vaser, bland annat den här:

En svart vas från Gefle blev min för 25 kronor. Stämpeln avslöjar att den är tillverkad någon gång mellan åren 1939-1959. Den är dessutom stämplad KR.

Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar den eller inte, men jag gillar hur formgivaren jobbat med både matt och blank glasyr för att lyfta fram den blå färgen i mönstret.

Hos Porslinsbloggen kan man se samma modell på vas fast i annan glasyr

… och här finns en bild på en vas och ett fat med samma mönster som vasen ovan

… och hos Porslinan finns en bild på en vas med samma mönster men i en annan modell

5 thoughts on “Mattsvart och blankt blått från Gefle

  1. Detta är alltså Gefle, inte UE-keramik, KR är modellbeteckningen på vasen, ritad av Percy, 1955-59. Jag har tyvärr inget namn att ge på dekoren, vet inte om den har något faktiskt!

  2. Ja, det är inte så svårt egentligen. Är de märkta Gefle på något sätt så kommer de från Gefle porslinsfabrik (som ingick i den koncern som hette Upsala-Ekeby-koncernen, eller UE). Ibland har konstgodset modellbeteckning 1-2 bokstäver stämplade i godset.

    Föremål tillverkade i Uppsala (Ekebybruk) är godsmärkta UE, Ekeby, Upsala-Ekeby och har normalt inga påstämplade namn.

    • Ja, de är annorlunda. Jag var inte särskilt förtjust i vasen i början, men den har definitivt vuxit i mina ögon. Efter att ha sett din vill jag veta i vilka fler modeller den gjorts… 🙂

Kommentera

