Gefles Vadstena – hur många varianter finns det egentligen?

Det blir allt kallare ute. För varje morgon fryser jag lite mer än dagen innan. På vägen till tåget sneglar jag runt mig, har någon börjat med vinterjacka än? Nej. Jag vill inte vara först, nej, det skulle vara så osvenskt av mig. Så jag fryser, huttrar, ända in i märgen…

Den här kaffekoppen har jag haft i ett par år. Den heter Vadstena och är tillverkad av Gefle. När jag googlade på den hittade jag till Aletorp Antiks sida, och vet ni vad jag hittade där? En kopp i samma modell och med samma mönster…. Men, mönstrets placering på koppen var annorlunda jämfört med den kopp jag har. Mycket intressant, tyckte jag och fortsatte mitt googlande. Efter ytterligare en stund hittade jag ännu en variant hos femtiotalsjakten, och sen hittade jag ett tefat hos En sakletares bekännelser som inte heller ser ut som de andra…

Herregud, hur många olika varianter av Vadstena finns det egentligen? Har ni sett någon variant som jag inte nämnt här?

Kommentera

