Två saker som är värda mer om två år

Jag hakar på en bloggutmaning; att hitta två saker som är värda mer om två år. För mig är valet enkelt.

Det första: Servisglas!

Intresset och kunskapen kring servisglas är förvånansvärt lågt. Jag har samlat på mig en hel del servisglas genom åren, ofta till oförskämt lågt pris. Nu har jag en känsla av att intresset för glas ökar och jag hoppas att jag har rätt – mer kvalitetsglas åt folket! Här är några exempel på glas som jag hittat billigt på loppisar.


Sickan från Kosta. Formgivna av Vicke Lindstrand. Billigt på loppisar, börjar bli dyra på tradera.


Ett okänt glas till vänster och ett glas från Boda till höger. Även de billiga på loppisar.

Det andra: Serviser från 70-talet

Svenska teserviser i halvdunkla bruna, gröna och blå färger får ofta stå länge på loppisar. Ibland säljs de inte överhuvudtaget. Jag förstår inte varför. Kanske är det färgen, kanske är de lite för bastanta, lite för… enkla. Själv har jag fallit för Rörstrands Taffel av Olle Alberius, en enkel men väldigt snygg servis. När jag började samla på den, det måste vara för två somrar sedan, så var det inget intresse för den alls. Men nu, nu börjar det vända…


Olle Alberius Taffel.

Andra som deltar i utmaningen:

Form55
Jennieyo
Loppisentusiasten
Porslin och nostalgi
Porslinsbloggen
Precis en sån
Randiga Tråden
St Olofs
Tanten på auktion

2 thoughts on “Två saker som är värda mer om två år

  1. Oj så många snygga glas! Jag tycker också att de förtjänar ett uppsving, men det får gärna dröja två år så jag hinner köpa på mig lite fler först. 😉

Kommentera

