Kommer ni ihåg den guldiga lampfoten? Jag köpte den.

För ett par månader sedan visade jag en bild på en tysk lampfot som jag sett på en loppis. Den stod där, långt bak i lokalen, täckt med ett tjockt lager damm. Den hade en grön, fadd lampskärm som inte alls gjorde den rättvisa. Jag funderade ett tag, men jag kunde inte bestämma mig för om jag tyckte om den och jag var ganska säker på att den inte skulle passa in i vårt hem, så jag lät den stå. Men lampfoten dröjde sig kvar i mina tankar och redan i bilen på väg hem började jag ångra mig. Var den inte ganska häftig och speciell? Ett par veckor senare kom jag tillbaka och till min glädje så var lampfoten kvar. Säljaren började på 300 kronor, men vi enades till sist om 60. Ett bra pris.

Lampfoten är tillverkad i keramik av Dumler & Breiden i början på 70-talet. Enligt källor på internet heter formgivaren Rudolph Christmann. Lampfoten gjordes i flera olika färger; bland annat i röd/svart och vit. Har ni sett den i någon annan färg?

Lampfot, Germany

Jag har letat efter en lampskärm sedan jag köpte den, men det har inte varit helt enkelt. Att passa ihop en skärm till en lampfot är svårt. Jag testade till sist den här, som vanligtvis sitter på en av våra golvlampor. Jag vet fortfarande inte vad jag ska göra med lampan, för i ärlighetens namn passar den inte in i vårt hem. Vårt hem gör den helt enkelt inte rättvisa.

11 thoughts on “Kommer ni ihåg den guldiga lampfoten? Jag köpte den.

  1. Duktigt prutat! Den är ju snygg på sitt sätt, men svårplacerad. Jag kan se den i ett sånt helvitt, stramt hem, med bara några ”bling bling” inlägg ?

    • Ja, frågan är bara om jag ska gå så långt som att möblera om för att passa in en lampa. Med bokhyllor fastskruvade i väggarna drar jag mig lite för att göra just det… 🙂

    • Skärmen på bilden har redan hittat tillbaka till den lampfot som den satt på innan, så nu är jag tillbaka på ruta ett igen. Men jag fortsätter att leta!

  2. Bra prutat! Lampskärmen passar riktigt bra tycker jag. Det är mycket svårare att finna skärmar än vad det är att hitta fötter 🙂

Kommentera

