Gustavsbergs Valsprofiler

Idag har jag jobbat hemifrån, i mysbyxor och med pappersnäsdukar och en varm kopp te nära till hands. I ett försök att göra en grå förkylningsdag en nyans ljusare drack jag mitt te ur den här fina koppen. Den tillverkades av Gustavsberg för Domnarvets Jernverk i Borlänge i mitten på 60-talet. Dekoren heter Valsprofiler och är ritad av Calle Blomqvist. Koppen gjordes i ett par olika dekorer, på bloggen tantsurr kan ni se en annan variant.

Valsprofiler

Enligt en kommentar hos Kerstin Kokk fick de anställda på verket kopparna i julklapp. De togs fram för att uppmärksamma olika rekord – under mitt tefat står det ”700000 ton”.

Valsprofiler

Jag köpte min kopp i en second hand-butik förra sommaren. Det fanns flera koppar men priset (jag tror att den gick på strax under en hundralapp), gjorde att jag nöjde mig med en. Jag gillar den, kanske mest för att den skiljer sig från mina andra mer färgglada koppar.

2 thoughts on “Gustavsbergs Valsprofiler

  1. Hej!
    Jag letar efter precis en sådan här kopp! Det är inte så att du kanske kan tänka dig att sälja den för ett bra pris?
    Hälsningar
    Karin

Kommentera

