Kockums kalasgryta

I helgen var vi på årets första stora loppis. Om den loppisen är en indikation på hur den kommande sommarens loppisar kommer att bli… Ja, då håller jag mig nog hemma! Mängden loppor är desamma, men för varje år som går blir det blir allt fler människor att trängas med. Idag var det svårt att överhuvudtaget ta sig fram till borden. Fast varför klaga? Egentligen är det bara bra att allt fler upptäcker vilka fina fynd man kan göra på loppisar. Ju fler som köper begagnat, desto mindre behöver vi nyproducera.

Gryta från Kockum

Den här grytan, Kockums kalasgryta, hittade jag i en låda en stund in i loppisen. Den var täckt av stearin, både utanpå och inuti. Det är den andra Kockumskastrull med det här mönstret som vi hittat, för ett par år sedan köpte vi den här, som vi sedan dess har sålt vidare. Jag tvekade en stund eftersom vi har grytor så det räcker och blir över, men som vanligt var det priset som ledde till köpet. Tio kronor fick jag betala.

Jag har sett att kastrullen tillskrivits formgivaren Arne Erkers, men det kan lika gärna vara fel. Är det någon som vet vem formgivaren är?

Ett tips är att läsa Antikvärldens artikeln ”Med huset fullt av emalj”

2 thoughts on “Kockums kalasgryta

    • Det gör jag också, med en kvist dill! 🙂 Att den dessutom är i toppskick gör det hela ännu bättre. Tyvärr är sambon inte lika begeistrad som jag så vi får se om den får en plats i köksskåpet eller på loppisbordet.

Kommentera

