Charmigt av Charlotte

Den här tallriken hittade vi på en bakluckeloppis i helgen. Den blå färgen och den lite kraftigare keramiken är egentligen inte vår grej, men det var något med den som tilltalade oss. Visst kan det bli ett fint serveringsfat? Det finns ett större fat i samma design, så jag gissar att det är en tallrik till en fruktservis som vi har köpt.

Fat från Rörstrand

Tallriken kommer från Rörstrand och är formgiven av en ny bekantskap för mig, Charlotte Hamilton. Hon arbetade på Rörstrand under åren 1946-49 där hon formgav tallrikar, skålar och annat i chamotte. Vi fick ge en tia för tallriken.

7 thoughts on “Charmigt av Charlotte

    • Det är alltid roligt när man hittar något som är formgivit av någon man inte hört talas om tidigare. Det är som om en helt ny värld öppnar sig! 🙂

  1. Älskar dessa! Har tre stycken. Dock följde det med en lapp då jag köpte dem med information från en tidning. Där står det att det är Harry Stålhane (1920-1970) som formgett dem. Inte konstigt att jag inte har hittat fler om jag har sökt på fel person.

Kommentera

