Att lära sig något nytt

Det här med att blogga går verkligen upp och ner. Ibland sitter jag helkvällar framför datorn och knåpar och tycker att det är roligast i världen, andra gånger är jag en knapptryckning ifrån att lägga ner hela bloggen. Men så är det med mig, det har jag förstått. Jag går helhjärtat in för saker och ting för att sen, helt plötsligt, släppa det för att gå vidare till något som är lite roligare, lite nyare. För ett par veckor sedan bytte jag tjänst på jobbet. Det var ett par som överraskat höjde på ögonbrynet och undrade varför jag lämnade min gamla tjänst, men en av mina kollegor slog huvudet på spiken när han konstaterade att det var ganska typiskt för mig eftersom ”du ju alltid vill lära dig något nytt”. Jag är lite rädd för att samma sak ska hända med mitt intresse för gamla grejor, att jag en dag ska vakna upp och inse att något annat är lite mer spännande. Men kanske inte… Kanske kan det här bli intresset som stannar kvar? Det finns ju faktiskt hur mycket som helst att lära! Former, färger, modeller, tillverkare, formgivare… Kan man bli fullärd?

Blomkruka

Den här blomkrukan köpte jag för ett tag sedan. Den är, till skillnad från många andra krukor, omärkt. Jag får Steninge-vibbar av den, men leran är annorlunda till färgen mot de andra Steningekrukor jag har hemma. Jag gillar den i all sin enkelhet.

8 thoughts on “Att lära sig något nytt

  1. Känner igen det där! Jag har alltid varit lite för rastlös, inte tyckt att saker och ting varit tillräckligt intressanta. Tills nu. Har blivit ordentligt biten av hela loppis-fyndar-grejen och tycker att det är världens roligaste att ta reda på allt om fynden man gör. För första gången har jag ett intresse som jag känner att jag inte kommer ledsna på i första taget. Och nej, man blir nog aldrig fullärd. 😉 Men det är väl lite det som är grejen, att det hela tiden finns nya saker att upptäcka?

    • Ja, informationssökandet är en central del, det har jag aldrig tänkt på förut. Det händer ju faktiskt att jag köper saker bara för att kunna ta reda på var de kommer ifrån… 🙂

  2. Låter så väldigt bekant! Jobbet har jag behållit i många år, men nu kommer det att ändras snart. Men intressen kommer och går, gamla saker ahr jag alltid gillat, liksom loppis, men bloggandet är nytt. Jag hoppas att du orkar fortsätta med din fina blogg!

    • Det handlar egentligen inte om att orka fortsätta, så länge som det är roligt är det ju ingen belastning. Det är som du säger, intressen kommer och går, men jag hoppas att intresset för gamla grejor består! 🙂

  3. Jag är också lite rastlös på det sättet, jag vill också lära mig nytt hela tiden annars tröttnar jag och kan inte fokusera på det jag gör. Jag är ingen person som gillar att bli färdig med allt, vissa saker ja, men bara för att kunna gå vidare med annat. Bra eller dåligt, men är man sån så hittar man ju något annat att fokusera på om man tvingas kvar i t.ex. ett jobb man inte gillar eller har tröttnat på. Det viktiga är att lärandet aldrig tar slut 🙂

    Jag har ju hållit på med detta som hobby i närmare 10 år nu, och ännu har jag inte känt mig trött på det. Ibland kan man känna att man gör eller skriver om samma saker hela tiden, då tappar jag fokuset och gör annat, skaffar en ny teknisk lösning, byter till instagram, kopplar ihop instagram med facebook och blogg, kopplar isär dem, funderar på nya vinklingar, nya teman, ny utformning…under tiden som jag loppar vidare och bygger nya samlingar eller gör mig av med gamla. Jag som hållit på länge och som har ganska bra sinne för detaljer och minne för dito kan med stor ärlighet att man blir aldrig fullärd, man vill inte bli fullärd 🙂

    • Jag börjar inse det, att man aldrig blir fullärd. Man kan ju grotta ner sig i både det ena och det andra, igår var jag till exempel på biblioteket och lånade en bok om svenska glaskonstnärinnor i början på 1900-talet. Bara det! 🙂

Kommentera

