Ljusblå finkoppar från Gustavsberg

När jag började köpa kaffekoppar ville jag ha en av varje. Om jag kom hem från en loppis med flera koppar av samma sort så sålde jag alla utom en. Nu har jag börjat inse att det är både fint och praktiskt att ha flera koppar av samma sort, så ni anar kanske hur glad jag blev när jag hittade dessa ljusblå kaffekoppar från Gustavsberg på en loppis i helgen. Damen som sålde dem ville inget hellre än att bli av med dem, så för en tia blev de mina.

Strax innan, när vi väntade på att loppisen skulle börja, visade jag en bild på Hertha Bengtsons pastellrosa Rosmarin för sambon och förkunnade: ”De här pastelliga kopparna vill jag ha, om jag ser sådana kommer jag att köpa”. Det var ord och inga visor och en aningen hårt mot sambon (vi bestämmer ju båda vad som ska köpas till vårt hem). Det var också optimistiskt av mig, för det är sällan man hittar exakt det man letar efter på en loppis. Nu hittade jag inga Rosmarin, men dessa pastellblå koppar duger precis lika bra.

Kaffekoppar, Gustavsberg

Tänk så fint det kommer att bli att servera kaffe i dessa och te i mina gula ceylon. Det är ju en match made in heaven!

Nu saknar jag bara ett par ljusrosa koppar – sen har jag en fin blandning av pastelliga koppar!

Kommentera

