Triss i Cathrineholm

Varje gång jag hittar en kastrull eller kanna från Cathrineholm på loppis så tänker jag att det är sista gången. Under alla år som jag sprungit på loppisar har jag sett totalt fyra delar – och köpt tre av dem. Men i helgen var det tydligen dags igen. Jag och sambon var på plats när söndagens bakluckeloppis började och strosade runt under tiden som säljarna packade upp. Den här kastrullen hann inte mer än lyftas ut ur bilen innan den fanns i mina händer. Den var hårt åtgången med märken på både utsida och insida men en omgång Sidol gjorde utsidan som ny och ett uppkok med en diskmaskinstablett gjorde insidan vit och fin.

Kastrull från Cathrineholm

Så till priset: Säljaren började på 100 kronor (med argumentet ”det är femtio-sextiotal det där”), men sänkte snabbt priset till 50 när han såg min reaktion (no way att jag betalar 100 kronor för en sliten kastrull!). Jag kontrade med 30 kronor och betalade till sist 27.

Sedan tidigare har jag en solgul kaffepanna:

Cathrineholm, kaffekanna

… och en stor gryta:

Cathrineholm kastrull

9 thoughts on “Triss i Cathrineholm

    • Sant, tre är en samling! Men det har visat sig att kastrullerna har alldeles för tunn botten för att vara bra… Men jag näns inte sälja dem vidare, det är de alldeles för fina för… 🙂

Kommentera

