Turkost av Stålhane

Jag fortsätter på det turkosa temat med ett litet fat som jag hittade på loppis för ett par veckor sedan. Precis som det mesta jag hittat den senaste tiden har det (på grund av platsbrist i lådor och skåp) inte kommit längre än till köksbordet… Som tur är frågade en kollega om jag vill sällskapa henne och sälja lite grejor på loppisen på Södra Esplanaden här i Lund på lördag. Så om vädret vänder och solen tittar fram kommer jag att finnas där med en del porslin, glas och annat.

Askfat, Rörstrand

Det turkosa fatet, som troligtvis är ett askfat, är formgivet av Carl-Harry Stålhane för Rörstrand. På bloggen Ordningsfrun kan man se ytterligare en del i serien, nämligen en vas. Finns det fler delar?

5 thoughts on “Turkost av Stålhane

    • Ja, det är det verkligen. Och inte alls så ”askfatlikt” att det inte går att använda till annat. Smycken, kanske? Jag ska nog hitta en bra plats till det.

  1. Hei! 🙂 Jeg bor i Norge og kom akkurat over denne serien selv. Jeg gjorde et kjempegodt loppiskjøp på vase nr 2. Og den er bare i total mint condition! (Hurra) Det jeg lurer på er om du vet noe mer om denne serien? Jeg forsøker og google, men finner lite? Hmm.. Det er synd, for den er jo så fin! :))

Kommentera

