Bloggutmaning: Plåtburkar

Bloggen Femtiotalsjakten uppmanade oss andra retrobloggare att visa upp våra plåtburkar. Jag drog ut på det, tänkte att plåtburkar aldrig riktigt varit min grej. Men idag tog jag en runda i lägenheten och insåg att det smugit sig in en hel del genom åren… Så här kommer ett urval av mina plåtburkar. Bara en av dem användas, de andra står på hyllorna och ser fina ut.

Plåtburkar med blommor

De tre vita burkarna med röda blommor hittade jag på en loppis för någon månad sedan. 20 kronor fick jag betala. Jag insåg ganska snabbt att jag inte skulle uppskatta dem så mycket som de förtjänade, så jag sålde dem vidare.

Plåtburkar

De vita burkarna med blombuketter hittade jag vid två olika tillfällen. Visst är det roligt att hitta fler delar till en serie som man redan har? Extra roligt är det när man inte visste att det fanns fler delar.

Cloetta, plåtburk

Cloetta-burken är jag särskilt förtjust i. Den blev min för en femma.

Plåtburk, mumin

Mumin-burken är himla söt, men inte alls min stil. Trots det kommer jag ha svårt att göra mig av med den.

Plåtburkar

De här två burkarna har jag inte visat på bloggen tidigare. Den vänstra kommer från Ira Denmark och är formgiven av Anita Wangel. Jag köpte den och tillhörande plåtbricka på loppis för en tjuga. Den högra burken hittade jag på en bakluckeloppis i Lund för ett par veckor sedan. Jag var på plats tidigt och såg den i en låda som en säljare precis ställde fram. Även den blev min för en tjuga.

Twist

Vilken samlare har inte en Twist-burk hemma? Det känns nästan obligatoriskt. Denna, i modell mindre, är en av två plåtburkar som används här hemma. Den står i köket och är full av tändsticksaskar.

Plåtburk. Ira Denmark

Även denna burk kommer från Ira Denmark. Välanvänd och sliten. Ligger i loppislådan i väntan på att bli såld.

Plåtburk från Svea Chokladfabrik

Till slut… Den allra första plåtburk jag köpt, en välanvänd burk från Svea Chokladfabrik Norrköping med glaslock. Den används till bakformar. De två sidor som syns är de enda där trycket fortfarande går att urskilja, på övriga sidor är det nästan helt borta.

Andra bloggare som visar sina plåtburkar:

7 thoughts on “Bloggutmaning: Plåtburkar

  1. Här var det också fina burkar 🙂 Två som jag kände igen från egen samling ju! Min favorit blir ändå Svea chokladfabrik 😀

Kommentera

