Bernadottes tjusiga kannor

I helgen fyndade jag en knubbig kaffekanna formgiven av Sigvard Bernadotte. Fyndet gjordes på en av mina nya favoritloppisar, en återkommande loppis med meter efter meter av ouppackade lådor att rota i. Ni hör själva, det är som upplagt för att fynda! I en av lådorna såg jag ett svart bakelithandtag. Jag stack ner handen i kartongen, lyfte upp kannan och fick den där goda känslan som kommer när man hittar något man länge sökt efter. Därefter plockade jag upp den ena efter den andra av snygga saker… När vi gick därifrån hade vi fyllt två påsar med krukor, fint porslin, snygga bestick och en häftig klocka. Till priset av 100 kronor.

Kaffekanna, Sigvard Bernadotte

Sedan tidigare har jag ytterligare en kanna formgiven av Bernadotte (ni kan läsa om det fyndet här):

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Bernadottes design blir aldrig gammal. Den är lika snygg nu som då.

8 thoughts on “Bernadottes tjusiga kannor

  1. Fin kanna!!

    Har aldrig lyckats hitta någon Bernadotte-kanna. Går ju oftast att hitta lite vanligare NilsJohan-kannor etc, men aldrig så här fina. Bara att gratulera!

    Man blir ju onekligen lite nyfiken på vart detta fyndställe ligger, men förstår om du vill hålla det hemligt 🙂

    Vann du förresten auktionen med pallen?!

    • Nej, det går säkert 20 Nilsjohan-kannor på 1 Bernadotte-kanna.

      Det där med att berätta vilka loppisar man besöker, det gör jag oftast. Men då och då hamnar man ett ställe som man förstår att inte så många andra hittat och då tar det liksom emot att berätta… 🙂

      Yes, jag fick pallarna. Tack för tipset! Den blev inte gratis, men det är spännande att fixa i ordning den. Nu ska jag bara bestämma vilket material vi ska klä den i – inte ett helt lätt beslut… 🙂

Kommentera

