Nya stolar till köket

Ibland tar jag en tur bland Malmös second hand-butiker på lunchen. Eftersom jag jobbar i den centrala delen av Malmö har jag ett par minuters promenad till Myrorna, Emmaus och Öppna hjärtat. Även om butikerna bygger på samma affärsidé, att sälja de saker som folk skänker till dem, har de valt att göra det på lite olika vis. Myrorna säljer allt mellan himmel och jord så länge som det inte handlar om möbler, deras priser är nästan alltid höga men hanterbara om man hittar något man verkligen vill ha. Även Emmaus säljer allt utom möbler, men de har valt att fokusera på de lampor och porslin, keramik och glas som de kallar retro. Deras priser är hutlösa vilket innebär att det är samma grejor som står där vecka in och vecka ut. Jag besöker butiken då och då, men inte för att handla utan mest för att titta på sakerna. Öppna hjärtat är definitivt min favorit. Inte bara är de himla trevliga, de sätter också riktigt bra priser på det mesta och det gör att de har en bra omsättning på sina varor.

Om man ska fynda på Öppna hjärtat gäller det att vara i tid. Helst ska man vara på plats utanför butiken när klockan slår tolv och de öppnar dörren för att hälsa välkomna in. Jag har hittat mycket fint på deras hyllor genom åren, ofta vaser, servisglas eller keramikfigurer. Det har funnits en och annan möbel som jag tyckt om, men ofta har det inte varit värt besväret med att ta bilen till Malmö för att släpa hem dem. I förra veckan ändrades det, då sprang jag på det här teakbordet med fyra stolar i oljad bok som jag föll pladask för. Efter en kort telefonöverläggning med sambon så var det vårt.

Väl hemma insåg vi att teakbordet skulle göra vårt kök alldeles för mörkt och träigt, så vi behöll vårt gamla bord. Nu ska vi fundera på om vi ska byta bordsben och eventuellt klä om stolsdynorna. Såhär ser det ut just nu:

Köksstolar

Kommentera

