Sommar, sol och ännu en plåtbricka

Under sju dagar visar jag de runda plåtbrickor som jag har i min ägo. De är totalt sju, så ni kan se fram emot en färgglad bricka om dagen.

Idag visar jag en bricka vars motiv passar extra bra just nu. Vi befinner oss nämligen i en sommarstuga, granne med en av Österlens vackraste sandstränder. Vi vilar ut efter en intensiv vår, hittar fotfästet och andas långa, djupa andetag. Jag sitter ute och skriver, lyssnar på den lätta vinden och barnens skratt från stranden. Igår badade jag i havet för första gången i år. Eller ja, badade… Jag gick i tills vattnet nådde midjan, kände hur benen domnade bort i det kyliga vattnet, doppade mig snabbt (fast bara till axlarna) och drog sedan snabbt den värmande handduken om mig. Badkruka, det är jag det.

Bricka

Brickan hittade jag på en loppis tidigare i sommar. Jag såg den i slutet av loppisen, efter att ha avverkat ett par turer runt de fyndfulla borden. Jag vände och vred på den, tog in det enkla motivet. ”Jag vet inte… Ska vi köpa den?” frågade jag sambon tveksamt. ”Vi har ganska många brickor”, svarade han. ”Ja, fast å andra sidan kan vi ju skänka tillbaka den till någon loppis om vi ångrar oss”, svarade jag och höll fram den mot försäljaren. ”Vad vill du ha för den här?”. Hon tittade på mig och log. ”Du får den för en tia om du lovar att jag slipper se den här igen nästa år”.

Kommentera

