En önskan om ännu fler glada loppisbesökare. Och en bricka.

Under sju dagar visar jag de runda plåtbrickor som jag har i min ägo. De är totalt sju, så ni kan se fram emot en färgglad bricka om dagen.

Dagens bricka fyndades på en av sommarens loppisar för en liten peng. Den låg, precis som brickan i mitt förra inlägg, kvar på loppisbordet långt efter att loppisen dragit igång. Till slut visade jag barmhärtighet, dels på grund av den härligt pastelliga blå färgen och dels på grund av det kära motivet.

Bricka med änglar

För övrigt har jag spenderat dagen bakom ett överfyllt bord på loppisen på Suckarnas gång i Simrishamn. Det är fjärde året i rad som vi åker dit för att sälja det som inte får plats i skåpen – och frågan är om det inte är sista. Att många säljare återkommer med samma varor, vecka efter vecka, ofta med höga priser på sina varor har gjort det lite mindre loppis och lite mer ”jag-kunde-lika-gärna-åkt-till-en-antikhandel”. Det är dessutom bottentråkigt att sälja saker till bra priser bara för att fem minuter senare se det på en annan säljares bord.

Jag önskar: fler glada köpare och fler köpare som köper för att använda och ha själv – inte sälja vidare. Det är er jag vill sälja till! Ni som blir lyriska över att se en ovanlig assiett, tillverkad i exakt den lera som ni samlar på. Ni som har ett hundratal Ira-burkar och lyser upp av att se ännu en. Ni som köper likörglas för att frakta till er ranch i Texas, bara för att ni tycker att det svenska glaset är så vackert. Ni som precis har fått upp ögonen för de fina svenska gamla blomkrukorna och inte kan vänta tills ni kommer hem för att kunna plantera i de ni precis köpt.

Det är er jag vill sälja till! Det är ni som gör min dag.

One thought on “En önskan om ännu fler glada loppisbesökare. Och en bricka.

  1. Bra sagt! Har varit på Suckarnas gång minst en gång om året sen ett antal år tillbaka och tycker bara det blir sämre och sämre. Det är ju bara massa semi-antikhandlare där som tar skyhöga priser för allting och nästan inga ”privatsäljare” som rensat hemma. Det är jättetrist att det är så.

Kommentera

