Den vita väggklockan… som visade sig vara mintgrön!

Det har blivit en hel del klockor på sista tiden. Från att inte ha hittat en enda har jag sprungit på hur många som helst – så pass många att en del av dem tyvärr har blivit liggandes i en hylla oanvända. Trots det kom jag hem med ytterligare en klocka efter gårdagens loppis i Sankt Olof på Österlen. En klocka som krävde en hel del arbete…

Vi var på plats en kvart innan försäljningen drog igång för att hinna titta över utbudet. Ett par saker fångade mitt intresse, bland annat den här klockan märkt Hettich Schwebegang. Jag fastnade direkt för formen, men såg efter en närmare titt att den var ommålad till vit med tjock, plastig färg. Nja… orkade jag verkligen ta det jobbet? Jag lade tillbaka den och gick en runda på loppisen. En halvtimme senare, strax innan det var dags att gå, gick jag förbi den igen. Den förvånade mig att ingen hade köpt den – var det bara jag som gillade formen? Efter en kort förhandling med försäljaren (som vägrade vika sig trots att jag försökte förklara för henne hur mycket jobb jag hade framför mig bara för att få den ren från färg) så var den min för en tjuga.

Klocka

När jag kom hem skruvade jag av urverket och glaset. Jag strök på ett medel som löser upp färg och påbörjade arbetet med att skrapa bort färgen. Fyra lager färg hade målats på – ett lager rosa och tre lager vitt. Jag hoppades att klockan skulle ha någon slags pastellfärg, gärna gul eller grön. Gissa hur glad jag blev när den här fina mintgröna färgen tittade fram?

Klocka

Två timmar senare var nästan all färg borta…

Klocka

När tavlan var ren från färg pustade jag upp ringen och gjorde rent övriga delar. Klockan har tyvärr inte kvar sina ursprungliga visare, de har troligtvis bytts ut när urverket byttes från mekaniskt till elektriskt.

Klocka

Jag är så glad över att jag bestämde mig för att köpa den, trots den gräsliga renovering som den varit med om. Nu är den återställd och kommer att pryda vårt kök. Visst blev den fin?

17 thoughts on “Den vita väggklockan… som visade sig vara mintgrön!

  1. Den blev ursnygg…förlåt ordvitsen….
    Försökte kommentera dina fina brickor förut men allt försvann så jag försöker här också. Man kan (nästan) aldrig få för många.

  2. Mycket fin klocka som du köpte,, jag har köpt en hettich men min är lite mera rundaktig o med gulaktig färg o är som jag tror orginal urverk (går ej med batterier, Är den svår att laga så att den fungerar rätt?Tacksam för svar

Kommentera

