Lucka 7: Gefles Kreol

Här har ni min absoluta favoritkopp; Gefles gul Kreol. Jag köpte två stycken koppar på en loppis i somras för en guldpeng – ni kan nog gissa hur glad jag blev över fyndet! Kopparna saknade fat, men det löste Benny på Porslinsbloggen till mig. Även om jag tycker att de gula faten är hur snygga som helt till koppen så var det troligtvis inte i den här kombinationen som de såldes, hos Mangania du älskade kan du ser fler varianter av fat.

Gefle, Kreol

Kreols dekor är ritad av Helmer Ringström, koppens form kallas EA och den står Arthur Percy bakom. Vill du se mer av Helmer Ringström? Titta in på Elis blogg Femtiotalsjakten – hon har över 40 av hans drygt olika 60 dekorer.

Jag är ständigt på jakt efter fler koppar i denna modell, både med denna och andra dekorer, så om du har över och kan tänka dig att byta/sälja så hör av dig.

2 thoughts on “Lucka 7: Gefles Kreol

Kommentera

