Lucka 9: Berså

Helgen kom och gick, snabbt som bara den. Ett snöoväder kom på besök, stannade över lördagen och regnade sedan bort. Jag räknar dagarna till nästa års första utmaning; Vasaloppet Öppet spår. 9 mil på längdskidor är 9 mil längre än jag någonsin kört förut. När antalet dagar blir färre och snön plötsligt täcker mark (om än bara för en dag) så inser jag att det är hög tid att köpa skidor. Men om jag ska vara ärlig så får snön gärna hålla sig borta fram till jul – jag har ju precis börjat uppskatta mina rullskidor!

Dagens kaffekopp, Gustavsbergs Berså, har blivit en riktig klassiker. Jag har en ensam kaffekopp i min ägo men använder den sällan – i vårt hem dricks det nämligen bara te och till det är den kära koppen alldeles för liten.

Berså

Den fina koppmodellen står Stig Lindberg bakom och dekoren sägs vara ritad av Krister Karlmark (även om Stig Lindberg ofta får cred för den). Berså tillverkades under åren 1960-1974 och nyproduceras sedan 2005.

Kommentera

