Lucka 13: Karlskronas Blåbär

Idag är det lucia – en av de mysigaste dagarna jag vet. Jag börjar dagen med att lyssna på de skönsjungande och tänker att julen är nära.

Tekopp, Blåbär

Den här koppen köpte jag på en loppis i Småland en sommar. Det bästa av allt är att den var löjligt billig. Koppen stod i ena delen av loppislokalen och var märkt 3 kronor. Tre tefat stod tillsammans med de lite finare grejorna i en annan del av lokalen och var märkta 10 kronor styck, men säljaren prutade med sig själv och sålde tefaten till mig för halva priset.

Koppen heter Blåbär och är tillverkad av Karlskrona. Dekor av Barbro Löfgren-Örtendahl. Jag vet inte vilket årtal den tillverkades men koppen är märkt Upsala-Ekeby Karlskrona så det var efter att Karlskrona Porslinsfabrik köptes av Upsala-Ekeby (år 1942) och innan Karlskronafabriken lades ner (år 1967).

Kommentera

