En kopp linneor

“Vänta ett ögonblick”, sa den gamla damen och försvann in i ett närliggande rum. Hon kom tillbaka med två kaffekoppar, en i varje hand, och en nöjd blick. Egentligen var jag i hennes lägenhet, en vacker trerummare och granne med botaniska i Lund, av en helt annan anledning än att titta på kaffekoppar. Jag hade lovat en vän att hämta hennes auktionsfynd och i förbifarten berättade jag för damen att jag samlar på kaffekoppar.

Damen sträckte fram kopparna till mig, en i taget. “Ja, jag har många hela serviser, de här två är de enda udda kaffekopparna jag har i lägenheten”, förklarade hon. Mina ögon drogs till en av dem, en söt och nätt kaffekopp i en svag pastellblå färg. När jag lämnade damens lägenhet med den pastellblå kaffekoppen, lämnade jag kvar en lapp med min e-postadress. För på vinden stod det många udda kaffekoppar som jag kanske kunde vara intresserad av och som damen gärna fotograferade och mejlade bilder på till mig. Vilken underbar dam.

Nu står koppen här, nydiskad och skinande vacker. Jag vet egentligen inte så mycket om den. Det är en Rörstrand och den har även tillverkats i gult. Den påminner mycket om servisen Kolorita, också den från Rörstrand, men skiljer sig i och med sitt reliefmönster av linneor. Den tillverkades troligen under 1950-60-talet. Söt, eller hur?

Kommentera

