Pall i ny skrud

Under ett års tid har jag letat efter en kökspall. Till ett bra pris, bör tilläggas. Man kan ju inte direkt kalla pallarna från AWAB för ovanliga – var och vartannat hem hade ju sådana när det begav sig. Men trots många loppisar och således många tillfällen då en pall skulle kunna dyka upp, så hände det inte. Till sist tröttnade jag och lyckades, genom ett auktionstips från en medbloggare, att buda hem en åtgången pall till en billig peng.

Pallen var full med färg, så det var bara att köra igång. Jag fick hjälp med att ta bort färgen och den gamla klädseln…

Färgborttagning pågår

Sen var det dags att börja fundera på vilken klädsel den skulle få. Manhattan, Josef Frank och söta små elefanter i all ära, men vi ville klä vår pall i något annat. På en loppis hittade jag fyra bordstabletter från Marimekko för en tjuga. Efter att jag kämpat en timme med att få bort barnens målarfärg och lim från dem…

Marimekko bordstabletter

… så blev de som nya:

Pall, Marimekko

… men nej, bordstabletterna var för tjocka och vi fick tänka om. Nästa försök: våtrumstapet. Vi tog oss till en butik som säljer våtrumstapet, frågade efter spillbitar och fick en mörkgrå bit med oss hem – men nej, det blev inte som vi hade tänkt oss. Till sist fastnade vi för svartvit-randiga bordstabletter från Ikea. Efter ett par timmars skärande och limmande var den färdig.

Kökspall

Visst blev den fin?

PS. Ett par veckor efter att jag budat hem den här pallen hittade jag en på loppis för en femtiolapp. Så klart.

10 thoughts on “Pall i ny skrud

  1. Vad fina de blev! Vad använde du för att ta bort färgen med? Lacknafta kanske funkar? Jag är också med pall (2 till och med, det blev visst en pallpropp som släppte precis som det var för dig!)

  2. Den blev ju jätte fin.Har en här hemma som jag köpte på 70talet till vårt första barn,man satte på en barnsits på den.Den är också i behov av renovering.Undrar om du vet var man får tag i pallproppar som sitter på stolfötterna?

  3. Så häftigt med det svart-vita!
    Jag undrar om du har koll på vad man kan göra rent själva stativet med? Min pall är väldigt ful…
    Hoppas på svar. Hälsningar Ingela

Kommentera

