En av Bernadottes bästa

För många år sedan, när min mormor och morfar bodde i hus, hade de ett litet, rektangulärt bord i sitt kök. För mig var bordet en riktig upplevelse. Bordet hade nämligen två utdragsskivor som snabbt gjorde bordet nästan dubbelt så långt. Jag minns än idag den skräckblandade förtjusning som det innebar att dra ut utdragsskivorna. Varför? Jo, för det krävdes en viss teknik för att undvika att få den tunga skivan på sina fingrar. Och när man lyckades, då hördes den där dunsen som kom när skivan la sig på plats. Det låter kanske inte särskilt spännande, men för mig som tioåring var bordets smarta konstruktion intressant.

Så, vad har det med Sigvard Bernadotte att göra? Jo, när jag och sambon tittade på hus för ett par år sedan såg vi ett likadant bord i ett av husens kök. Den enda skillnaden var mönstret på skivan – mönstret på det bordet var nämligen virrvarr av Sigvard Bernadotte. Sedan dess har jag gillat virrvarr, kanske för att det lite långsökt påminner mig om det bord som fanns hemma hos mormor och morfar. Och på tal om Sigvard Bernadotte så har han formgivit den här kaffekannan. Det är utan tvekan den snyggaste kaffekannan i vår samling.

Ståtlig, stilren och tidlös som få.

Tack till mamma som hittade den på loppis och lyckades få den med sig hem för en femtiolapp.

4 thoughts on “En av Bernadottes bästa

  1. Ville bara säga att kaffekannan verkligen är läcker!
    Upptäckte din blogg ikväll och blev helt fast, inte sett den innan:)
    Har själv en Retro blogg om du känner för att kolla in den någon gång.
    Tack så länge/ Jesper från Jönköping

Kommentera

